zondag 20 september 2015

Hooimadam

Op de blog van Green Evelien ontdekte ik de Hooimadam. Een katoenen hoes gevuld met schapenwol (neeeee niet vegan I know maar lees alsjeblieft verder) die hetzelfde werkt als een hooikist. Vroeger werd zo'n kist gevuld met hooi gebruikt om eten in warm te houden of te laten garen. De Hooimadam is daar een moderne variant van.


Hoe werkt het? Heel eenvoudig. Stel, je wil pasta koken. Breng een pannetje met water aan de kook en voeg de pasta toe. Laat even kort doorkoken, doe het deksel op de pan en zet het vuur uit. Zet nu de warme pan in de Hooimadam en maak hem goed dicht. Zet weg en bereid de rest van je eten. Als je klaar bent om te serveren maak je de Hooimadam open en giet je de pasta af, die is nu gaar en nog steeds heet.

Ik vind de Madam ideaal want:
1. Je bespaart elektriciteit/gas.
2. Duurzaam. Eén keer aanschaffen, gaat een leven lang mee. Bovendien best betaalbaar.
3. Makkelijk bij het koken. Je kan de pan met pasta of rijst of saus of weetikveel immers gerust wat langer in de Hooimadam laten staan - het blijft toch wel warm. Je kan dus je tijd nemen voor de rest van je gerecht.
4. Makkelijk bij het koken deel 2. Minder pitten tegelijk in gebruik dus meer ruimte op je kookplaat/fornuis. Fijn als je met z'n tweeën hetzelfde fornuis moet delen (en dat moet je wel eens vaker wanneer omnivoor en veganist graag samen aan tafel willen).
5. Houdt eten warm voor laatkomers of voor je gasten waarvan je nog niet weet wanneer ze precies aan gaan komen. Ook na enkele uren is het eten nog best warm, en als het toch te ver is afgekoeld hoef je het alleen maar heel even terug op het vuur te zetten.
6. Er is geen gevaar voor aanbranden van rijst of indikken van sauzen.
7. Je hoeft niet de wacht te houden in de keuken. Als je bijvoorbeeld bonen wil garen of een stoofpotje maakt wat lang op het vuur moet staan, is het wel handig dat je een beetje in de buurt van je fornuis blijft. Het kan immers snel fout gaan. Niet in de Hooimadam! Zet weg en jij kan rustig wat anders gaan doen.

Kortom, alles wat ze op hun website vertellen is echt waar. En nee, mijn Hooimadammen zijn niet gesponsord, ik heb ze braaf zelf gekocht en ben gewoon enthousiast geworden! Hoewel het tegen mijn principe is om producten met schapenwol te kopen ben ik voor deze dames overstag gegaan. Het is zo'n ontzettend mooi en handig product en bovendien zo duurzaam dat ik het de moeite waard vind. Al die energie die je bespaart is toch ook wel wat waard, vind ik persoonlijk. Wij gebruiken onze madammen intussen een paar keer per week. Zoals je ook op de foto ziet leg ik altijd eerst een theedoek in de Hooimadam voor ik de pan er in zet. Een theedoek is immers sneller uitgewassen als de madam zelf (wol = handwas).

De Hooimadam is verkrijgbaar in 2 maten, kijk hier voor meer info. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten