zondag 18 januari 2015

Weerstandsoep

Nog een recept?! Jep, nog een recept. Het wordt misschien toch een iets andere blog dan ik zelf in gedachten had. Ach, als we maar lol hebben.

Dit recept heb ik helemaal niet zelf bedacht, het is een recept van etnobotanist James Wong uit zijn boek “Grow your own drugs”. Meneer Wong is echter geen veganist – zelfs geen vegetariër – en gebruikt in zijn recept dus kippenbouten en dito bouillon. Ik uiteraard niet. Hij gebruikt ook echinaceawortel, een zeer obscuur plantendeel dat ik ondanks veel zoekwerk nog niet heb kunnen traceren laat staan kopen. De echinaceaplant staat bekend om zijn genezende werking bij verkoudheid en grieperigheid dus ik begrijp wel waarom Wong het in deze soep gebruikt. Zonder kan echter ook prima, het resultaat is een smakelijk soepje dat je weerstand nog steeds een mooie boost geeft.

Het oorspronkelijke recept bevat 2 Spaanse pepers, 10 cm gember en 8 teentjes knoflook. Ik heb die hoeveelheden gereduceerd omdat ik:
a. nog onder de mensen wil kunnen komen na het eten van een kommetje soep; en
b. mijn smaakpapillen graag wil behouden in plaats van verbranden

Wat peper betreft ben ik een watje, vandaar. De bleekselderij heb ik zelf toegevoegd. In soep hoort selder te zitten.

Deze soep is ideaal in deze tijd van snotterigheid, grieperigheid en algemene blah-heid.

Ingrediënten (voor 4 personen)
2 uien, fijngesnipperd
2 teentjes knoflook, geperst
1 stengel bleekselderij, in partjes
1 Spaanse peper, in fijne reepjes (ik verwijder de zaadjes en zaadlijsten, diehards onder u kunnen die laten zitten)
5 cm gemberwortel, geraspt of in kleine stukjes
200 gram shiitakes, in schijfjes
5 eetlepels gedroogde gojibessen
2 liter groentebouillon

Instructies
1. Laat de gedroogde gojibessen weken in een kommetje met koud water.
2. Bak de ui en bleekselderij in een pan tot de ui wat glazig wordt. Voeg de gember en Spaanse peper toe en laat even meebakken.
3. Voeg 2 liter water toe en groentebouillonpoeder of –blokjes naar rato. Breng aan de kook.
4. Voeg de shiitakes toe. Laat 20 á 30 minuten sudderen op laag vuur.
5. Voeg de gojibessen toe en roer goed door. Zet het vuur uit en serveer.

Gezondheid!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten